آدرس آی پی:
سیستم عامل:
نسخه: بیت
اندازه تصویر:

زیست شناسی

مطالب زیست شناسی

صفحه خانگی اضافه به علاقمندی ها نقشه سایت
تبلیغات
تبلیغات

تبلیغات

دیکشنری آنلاین



معرفی سایت به دوستان

 
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:


Powered by ParsTools

خوش آمدید
تبلیغات
موضوع: | نویسنده: اکرم السلدلت طبایی

خواب در انواع موجودات

خواب موجودات: ساده:خواب مشاهده نشده اما ریتم سیر کادیان دارندمانند اوگلنا، آغازیان

حشرات: رفتار آرام همراه با باسخ كم ميباشد وهيجكونه بركشت خوابي ندارند و REMندارند مانند سوسك حمام و زنبور و عقرب







ماهی: خواب  ندارند بعضي از ماهيها اكر در هنكام استراحت نور بدهيم باسخي نميدهند شايد ميخوابند و  دارای خواب شناگری هستند بهرحال سيستم خواب و بيداري متفاوت از بستانداران است




 

دوزیستان:  دردوره غیر فعالي به محركها  پاسخ می دهند  در نتيجه  Rana نمی خوابد

غورباقه درختی می خوابند با حفظ هوشياري         Hyla : Rem ندارند  





   

خزندگان : شايد خوابREM داشته باشند بدليل توقف انقباضات ماهيجه اي اما  لاک پشت رفتار ساکت و ارامي دارد ولي الگوی Rem ندارد

 


پرندگان:داراي خواب Non-Remو   Rem هستند كه  کوتاهتر از پستانداران است و   بدون کاهش دقت ميباشد مخصوصا در هنكام مهاجرت




پستانداران خشکی :  همه خواب REM وnon Remرا دارند  ودر هنكام گرسنگی   خواب  در Rat كم ميشود

درگیاهخواران بزرگ بدليل اسيب بذير بودن و حيوانات مهاجر مانند زرافه  و فيل خواب کم ميباشد
بيشترين خواب در هنكام وضع حمل و در نوزادان اين جانوران ديده ميشود

 

پستانداران دریایی : با نيمي از  مغز و تنه بهمراه شنا كردن ميخوابند

1- خزآبی :  در هنكام  خواب چشمها را ميبندد و  با كاهش پاسخ در Nonrem ,و Rem همراه است و   برگشت خواب ندارند

2- وال خاویاری ، دولفین :تا 5 روزميتواند بدون کاهش دقت شنا كند و  برگشت  خواب و  فقدان ندارند در هنكام خواب تقارن دارند  نيمي از بالها فعال و نيم ديكر غير فعال هستند

نوزاد اين موجودات بعد از 4-6 هفته  همانند بالغ   فعال  هستند  بهرحال اين ويزكيها با خواب قابل مقایسه نيست       

 


موضوع: | نویسنده: اکرم السلدلت طبایی


 دانشجویی برای امتحان جانور شناسی تمام طول شب را مطالعه کرد...روز بعد وقتی وارد کلاس شد جایگاه هایی را دید که پرنده ها در آنجا توسط پوششی پوشانده شده بودند به طوری که فقط پاهای آنها دیده می شد! استاد از دانشجویان خواست که نام معمول پرنده ، زیستگاه و سرده و گونه و ...را بنویسند!
دانشجو به پاها نگاه می کرد و تفاوت خاصی نمی دید! با ناراحتی به استاد گفت: چه امتحان مزخرفی! چه کسی می تواند از روی پا پرند گان را شناسایی کند؟ در همین حال دانشجویی برگه اش را تحویل داد...چون کلاس بزرگ بود استاد همه را نمی شناخت و پرسید: آقا اسم شما؟ دانشجو با حالت عصبانی پاچه های شلوارش را بالا زد و گفت: شما حدس بزنید...!!! شما حدس بزنید... استاد!!!


* قورباغه نر به اداره پیشگویی زنگ می زند: منشی آینده آن را پیشگویی کرده و می گوید: شما تا چند روز دیگر دختر زیبایی را خواهید دید !
قورباغه به هیجان می آید و می پرسد: آیا او را در پارتی می بینم؟
منشی: نه! تصویر او را روی جلد زیست شناسی سولومون و زیست شناسی کمپبل و خود اورا در کلاس زیست شناسی خواهید دید!!!قبل از تشریح !!!


سوالات غیر معمول
گاهی به نظرم می رسد می توان با طرح سوالات غیر معمول و طنز آمیز ، اندیشه دانش آموزان را برای دریافت پاسخهای علمی به کار گرفت . سوالاتی مانند :

س- کدام اندامک در سلول به اندامک دیگر فخر می فروشد ؟ چرا؟
ج- شکبه اندوپلاسمی صاف به شبکه اندوپلاسمی زبر فخر می فروشه، چون می گه صورت من صافه و صورت تو پر جوش .شبکه آندوپلاسمی زبر به خاطر داشتن ریبوزوم روی سطحش ظاهری دانه دانه دارد.

س- کدام اندامک ممکنه در سلول تنبیه بشه ؟ چرا؟

ج-واکوئول . چون به علت داشتن آب مدام جاشو خیس می کنه .

س- پر خور ترین اندامک سلول کدام است ؟ چرا؟

ج- لیزوزوم. چون گوارش درون سلولی توسط لیزوزوم صورت می گیرد .

س- کدام اندامک با مشکل ترافیک سر وکار داره ؟چرا؟

ج- شبکه آندوپلاسمی زبر.چون کارش تولید و حمل ونقل مواد است پس قطعا با مشکل ترافیک روبرو است .

س- بخاری سلول کدام اندامک است ؟ چرا؟

ج- میتوکندری ، چون کارش تولید گرما و انرژی است .

س- کدام اندامک مدام از خودش چیزی صادر می کند؟ چرا؟

ج- دستگاه گلژی . چون کارش بسته بندی و ترشح مواد است .

س- کدام اندامک مشکل فضای سبز سلول را حل می کند ؟ چرا؟

ج- کلروپلاست . به خاطر داشتن سبزینه ( کلروفیل )



Dating Dinosaur Bones

Some tourists in the Chicago Museum of Natural History are marveling at

the dinosaur bones. One of them asks the guard, "Can you tell me how old

?"the dinosaur bones are

The guard replies, "They are 65 million, four years, and six months old."

"That's an awfully exact number," says the tourist. "How do you know

?"their age so precisely

The guard answers, "Well, the dinosaur bones were sixty five million

years old when I started working here, and that was four and a half years

."ago

عمرسنجی استخوان های دایناسور



چند توریست در موزه تاریخ طبیعی شیکاگو با حیرت به استخوان های دایناسور نگاه می کردند. یکی از آنها از نگهبان پرسید: می توانید به ما بگویید این استخوان ها چند سالشان است؟

نگهبان جواب داد: آنها 65 میلیون و 4 سال و شش ماهه هستند.

توریست: اه ، این عدد کاملا دقیق است! شما چه طور با این دقت این عدد را می دانید؟

نگهبان: چهار سال و شش ماه پیش که من شروع به کار کردم این استخوان ها شصت و پنج میلیون ساله بودند.


--------------------------------------------------------------------------------

و خدا آدم را آفرید


و خدا آدم را آفرید . سپس تمام فرشتگان را امر کرد که: اینست مخلوق شایسته من . اینک اورا سجده کنید.

و شیطان تکبر ورزید و گفت: چگونه او را سجده کنم ؟ حال آنکه من از آتشم و او از خاک . و خدا شیطان را از درگاه خود راند . شیطان گفت: مرا تا روز قیامت مهلتی ده .هر آینه تا روز قیامت انسان را بفریبم و نشان دهم که انسان بنده شایسته تو نیست.

و خدا شیطان را مهلت داد.

پس شیطانکی گفت: به شکل مولکول دی ان آ در آییم و به سلولهای آدم وارد شویم و بین کروموزومهای تمام سلولهایش نهان شویم.شیطان گفت: نه. اودر خود ابزار لازم را برای اینکار دارد . فقط ما باید با وسوسه ژنهای بد اورا فعال کنیم .به عبارتی ما باید در تنظیم تجلی ژنهای او دخالت کنیم .

اینگونه بود که شیطان تا قیام قیامت امکان فریفتن آدم و فرزندان او را یافت.




*************



1- شاید شیطان شیو ه های مختلفی برای فریفتن فرزندان آدم داشته باشد ولی قطعا یکی از موثرترین راهها همین است.او از درون خود ما به ما ضربه می زند.

2- جیمز واتسون می گوید: ما عادت داشتیم که بخت و طالع خود را در کواکب بنگریم. اما اینک می دانیم که طالع ما در ژنهای ماست.

3- معتقدم ابزار ماوراءالطبیعه برای اثر گذاری بر ما خود طبیعت است.

منظورم این است که معجزه وایمان و امداد الهی در یک بیمار سرطانی باید به نابودی غده سرطانی که یک ساز و کار مادی است منجر شود.

4- تصویر بیشتر به بحث مهندسی ژنتیک می خورد ولی قبول کنید این کار، چه خوب چه بد نوعی شیطنت انسان در نظام خلقت است .

5- این داستان از مشاهده فیلم جزیره دکتر مورو نسخه جدید با شرکت مارلون براندو به ذهنم رسید .

6- این داستان تخیلی است ودر پاسخ به نظر یکی از دوستان باید بگویم منافاتی با بحث اختیار انسان ندارد زیرا در زیست شناسی بحث تنظیم تجلی ژنها وجود دارد که عملکرد ژنها را با توجه به نیازهای محیطی می داند وشاید افکار و عقاید وروان انسان هم در فعال کردن آنها بی تاثیر نباشد .

7- فراموش نکنید عشق و خشونت دو عامل موثر در ایجاد گناه ژنها و هورمونهای مشخصی در بدن دارند .


تذکره المقامات داروین


آن دانشمند یگانه ، آن با غریبه ها بیگانه ، آن متولد شهر شروزبری انگلستان ، آن پیوند دهنده نسل میمون و انسان ، آن نکته بین و به زعم برخی بی دین فاتحه خوانده به دین ، عالمنا و کاشفنا چارلز داروین ، پدرش از پزشکان مرفه و معتبر زمانه بود و مادرش درهشت سالگی داروین مرحومه بود .

نقل است در ایام نوجوانی روزی پدرش او را گفت :

برای تو کار، گرفتن موش و کبک و شکار برای ما این کار، مایه بدنامی و ننگ وعار



نقل است پدر اورا برای تحصیل پزشکی به دانشگاه ادینبرو فرستاد ولی داروین مدرکش را برای پدر از دانشگاه کمبریج در رشته الهیات فرستاد .

گویند روزی دوستی کم روی به نام ناخدا فیتزروی گفت :

ای چارلز بیگلی بیگل با من به سفر بیا با کشتی بیگل .

این شد که 5 سال در سفر دریایی بود و به دلیل علاقه به علوم طبیعی به جمع آوری فسیل مشغول بود و تفاوت منقار سهره های جزایر گالاپاگوس وتغذیه متفاوت آنها برایش مهم بود .



نقل است جرقه ای از خواندن نظرات مالتوس اقتصاددان انگلیسی به سرش زد که شعله آن جز با دوش آب سرد خاموش نگردید و آن این بود که مالتوس گفت : رشد جمعیت انسانی افزونتر از رشد اغذیه است. پس به دو دلیل کمبود غذا و افزایش جمعیت می توان گفت هرچه جنگ و امثال آن است علت اصلیش مربوط به شکم یا اطراف آن است .



پس داروین گفت: تغییر جمعیتها در پاسخ به تغییر محیط است .ازموجودات آنکه قویتر است و از برای خوردن و زیستن با محیط سازگارتر است ، سزاوارتر است که بزید و بزاید . واین شد که نظریه بقای اصلح شکل گرفت .



نقل است داروین پانزده سال در سکوت بود که جرقه دیگر راتحقیقات مشابه آلفرد راسل والاس به آنجای داروین زد که شعله آن جزبا تشت آب سرد خاموش نگردید . پس دل به دریا زد و به چاپ مقاله خویش در باب منشا گونه ها از طریق انتخاب طبیعی اقدام کرد .



گویند هیتلرقبل از خودکشی بگفت : من از متفقین هرگز ننالم که با من هرچه کرد این ... این ... این نظریه بقای اصلح داروین کرد.



نقل است که داروین گفت : اگر حق تعالی در قیامت مرا مخیر کند میان بهشت و دوزخ ، من دوزخ اختیار کنم . از آنکه من همچنان برسر حرف خود ایستاده ام و نیز اینکه ذاتا آدم پررویی نیستم.



نقل است چون عزرائیل بیامد داروین بگفت : بالاخره کشت مرا بیماری شاگاس ، داداش مرگ من گاماس .

عزرائیل روح او را سخت بگرفت و روح داروین در آن سرای مشغول جرو بحث با فرشتگان درباب منشا انسان شد .چند تن از فرشتگان را هم متقاعد کرد وتا آدم را ندید بر سر حرف خود بود . خدایش بیامرزد

موضوع: | نویسنده: اکرم السلدلت طبایی

 ۰دقیقه بعد : 10 قاشق چای‌خوری شکر وارد بدنتان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.
20 دقیقه بعد : قند خونتان بالا می‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک ‌جای انسولین می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود..
40 دقیقه بعد : حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمک‌های‌ چشمتان گشاد می‌شود، فشار خونتان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.
45 دقیقه بعد : ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.

60 دقیقه بعد : اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند.
مدتی بعد : کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می‌شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود.
مدتی بعدتر : کم‌کم آن غوغایی که در بدن‌تان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک‌پذیر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید؛ آبی که می‌شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن‌تان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می‌رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می‌کنید.
مضرات نوشابه هاي رژيمي :
در نوشابه هاي رژيمي به جاي شكر از شيرين كننده هاي مصنوعي عمدتاً آسپارتام استفاده ميكنند كه خود اين ماده، اشتهاآور است و مي تواند باعث سردرد، سرگيجه و كاهش حافظه شود. مصرف بيش از اندازه آسپارتام خالي از عارضه نيست. تومور مغزي، نقص عضو جنين و بروز حمله هاي صرع بعضي از اين عوارض هستند.
مصرف مداوم نوشابه به علت بالا بودن اسيد فسفريك آن باعث پوكي استخوان و پوسيدگي دندانها ميشود. همچنين خوردن نوشابه باعث چاقي و افزايش وزن ميشود. همچنين باعث توليد انسولين زياد در بدن ميگردد كه فرد را يك قدم براي ابتلا به ديابت نزديك ميكند. قند موجود در يك بطري نوشابه گازدار برابر با دو بسته شكلات است.
نوشابه ‌خورترین ملت جهان كدامند ؟!
سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران ۴۲ ليتر است. با مقایسه این آمار با آمار دیگر کشورهای جهان به این نتیجه وحشتناک می‌رسیم که ما در سرانه مصرف نوشابه‌هاى گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده‌ایم !!! برای این که بیشتر تعجب كنيد، بد نیست بدانید که :
ميانگين مصرف نوشابه‌هاي گازدار در دنيا براي هر فرد 10 ليتر است.
در بيست سال اخير، مصرف نوشابه هاى گازدار در كشور، نزديك به ۱۵ درصد رشد داشته است.
در طی همين بیست سال، مصرف شير و لبنيات، تنها حدود يك دهم درصد رشد كرده است.
سرانه‌ مصرف لبنيات در ايران كمتر از يك سوم استاندار جهاني است.
طبق آمار، ۹۰ درصد كودكان ۲۴ ماهه تا ۱۲ ساله کشورمان، روزانه حداقل يك بار پفك و نوشابه مصرف كرده‌اند.
25 درصد از كودكان ايرانى به نوعی با سوء تغذيه دست‌ به ‌گریبانند

 


موضوع: | نویسنده: اکرم السلدلت طبایی


 

جوان نگهداشتن مغز

=

=
زمانیکه به 30 سالگی می رسیم، مغزهای ما آهسته و ثابت، مسیر یک منحنی نزولی را در پیش می گیرند.
اما این تنزل شناخته شده یک عارضه جانبی غیرقابل فرار نیست، بلکه اخیرا گفته می شود شما می توانید با روشهایی تغییرات مربوط به افزایش سن را خنثی کنید.
روشهای ساده ای که فعال بودن شما را تضمین کند و نیروی ذهنی تان را قوی نگه دارد.


ورزش می تواند زوال عقل را بخوبی به تاخیر بیندازد.
اما می دانید که ورزش منظم می تواند زوال عقل را کاملاً معکوس کند؟ طبق تحقیقات تمرینات ایروبیک سرعت و شفافیت تفکر را بسیار بالا برده و همچنین بافت نسج مغز را زیادتر میکند.


پیشنهاد: سه بار در هفته به مدت 50 دقیقه پیاده روی تند انجام دهید تا این تاثیر بر شما ایجاد شود.

برای نتیجه بهتر در پارک یا مکان پر درخت اینکار را انجام دهید زیرا تاثیرش 20 درصد بهتر خواهد بود.

=

=

مسواک زدن به وضوح با سلامت مغزی ارتباط دارد.
این نتیجه پس از مطالعه بر روی هزاران فرد بین 20 تا 59 ساله انجام شده است و مشخص شد بیماریهای دندان و لثه با بدترین بیماری های مغزی در سنین کهولت ارتباط دارد.
پس به توضیه های دندان پزشکتان توجه کنید، هر روز مسواک حداقل یکبار و هر بار حداقل 2 دقیقه مسواک زدنتان طول بکشد.

=

=

 از نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید، با افزایش مصرف الکل، حجم مغز کاهش می یابد، و این مشکل در زنان بیشتر است زیرا زنان جثه کوچکتری دارند و بیشتر در معرض این خطر قرار می گیرند.

=

=

مصرف زغال اخته سرعت عملکرد مغز را افزایش می دهد و باعث رشد سلولهای هیپوکامپوس می شوند. زغال اخته را همراه با غلات یا ماست مصرف کنید و برای فصلهای بعد فریز کنید.

=

=
با سودکو 10 سال جوانتر شوید! سودوکو سرعت انتقال و تصمیم گیری در مغز را به نحو عجیبی افزایش می دهد، اول می توانید با پازل ها و جدولهای ساده که در تمام فروشگاه ها هست شروع کنید تا در سودوکو حرفه ای شوید!

=

=

مدیتیشن نیز بر بهبود سلولهای خاکستری مغزتان اثر می گذارد و بر رشد مناطقی از مغز که مخصوص کنترل حافظه، زبان و حواس است اثر مثبت دارد. با 15 دقیقه مدیتیشن در روز شروع کنید، مثلا در ساعت ناهار یا قبل از ترک محل کار، راست بنشینید، چشمها را ببندید، و به هر چیزی که در زمان حال حسش می کنید، تمرکز کنید. چه صدای پرنده ای در دوردست باشد چه صدای تنفس تان.

=

=
9 پيشنهاد ويژه براي تقويت مغز
 

۱/ کاری انجام دهید
دانشمندان بر این باورند که نرمش های هوازی منظم می تواند ساده ترین و مهم ترین راه برای سلامتی طولانی مدت مغز باشد. در حالی که قلب و ششها واکنشی سریع نسبت به دویدن بر روی دستگاه دوی ثابت نشان می دهند، مغز هم به آرامی با هر قدم قعالیت میکند. برای سلامت دائمی مغز، روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی (دویدن و نرمش های هوازی) می تواند نقش شایان توجهی داشته باشد.

۲/ متعادل بخورید
انرژی بسیار زیاد یا انرژی بسیار کم خللی بزرگ در کارایی مغز ایجاد میکند. رژیم غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا و چربی و پروتئین معمولی بسیارآرام تر از غذاهایی با میزان قند بالا (مانند شیرینی جات و نشاسته) در بدن تجزیه میشوند. سرعت ثابت و ملایم هضم در روده مقدار انرژی بیشتری را به مغز می رساند، و باعث بهینه‏سازی سوخت و ساز در ارگانهایی شوند که می توانند در سلامتی طولانی مدت نقش بسزایی داشته باشند.

۳/ مراقب رژیم غذاییتان باشید
در حالی که پرخوری فعالیت مغز را کند میکند و در طولانی مدت باعث وارد آمدن به مغز می‏شود، کمبود کالری هم می تواند اثر مشابهی را بر مغز گذارد. رژیم های غذایی مفرط می تواند باعث طولانی شدن برخی دردها در بدن و در نتیجه سلب آسایش شوند، احساسی که باعث اعتیاد افراد به لاغر ماندن (anorexia) (ترس از چاق شدن) شود. بسیاری از مطالعات رژیم های غذایی مفرط را با حواس پرتی ، اختلال در حافظه و پریشانی مرتبط می دانند.

۴/ مراقب بدن خود باشید
بسیاری از بیماری های قابل پیشگیری مانند دیابت نوع دوم، چاقی، فشار خون و… می توانند تاثیر بسزایی در پیر شدن مغز داشته باشند. فعال و سالم نگه داشتن سیستم گردش خون با کارهایی از قبیل سیگار نکشیدن و عدم استفاده از چربی های اشباع شده مانع از پیری زودرس مغز میشود.

۵/ از استراحت و آرامش لذت ببرید
در زمان استراحت و رویا، خاطرات به آرامی مرور میشوند، بعضی دور ریخته میشوند و بعضی ذخیره می شوند. مطالعات نشان می‏دهند وقتی دچار کمبود خواب هستیم، پروتئینی که سیناپس‏ها (محل تماس دو عصب) را شکل می دهد توانایی کافی برای تفکر و فراگیری را از دست می‏دهد، علاوه بر این خواب ناکافی با فراموشی در ایام کهولت رابطه مستقیم دارد.

۶/ از قهوه تان لذت ببرید
تحقیقات نشان داده است که استفاده منظم از کافئین از مغز محافظت می کند. بر اساس یک مطالعه علمی ۲ الی ۴ بار سرحال آمدن بعد از خستگی در یک روز می تواند به کاهش فراموشی کمک کند و ۳۰ تا ۶۰ درصد از بروز آلزیمر پیشگیری کند. اینکه آیا کافین موجود در چای و قهوه باعث رفع خستگی میشود یا آنتی اکسیدان موجود در آنها هنوز مشخص نیست اما قهوه باعث افزایش سطح هوشیاری در این بعد از ظهر و چند سال بعد میشود.

۷/ ماهی بخورید
براساس تئوری های جدید وجود ماهی در رژیم غذایی انسانها می تواند نقش بسزایی در تقویت حافظه انسانها داشته باشد. اسیدهای چرب مورد نیاز مانند امگا ۳، برای ساختمان مغز مهم بشمار می آیند و تاثیر آنها برای درمان بیماری های مغزی بسیار موثر است. مطالعات انجام گرفته بر روی تاثیر مکمل امگا ۳ نتایج جالبی را به همراه داشت که نشان می داد امگا ۳ دربرخی دیگر از منابع غذایی مانند تخم کتان، ماهی ها و برخی از حیوانات علف خوار نیز یافت می شود.

۸/ خونسرد باشید
استرس تاثیر بد و مخربی روی مغز می گذارد و با ترشح هورمون‏های خطرناکی در ناحیه‏ی هیپوکمپوس (hippocampus) و سایر قسمت های مغز، حافظه را تحت تاثیر قرار می‏دهد. بعضی از دانشمندان بر این عقیده‏اند که داشتن یک زندگی متعادل و دنبال کردن فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا، حضور در اجتماع و انجام فعالیت‏های هنری می تواند روند فراموشی بر اثر کهولت سن و پیری مغز را به تاخیر بیاندازد.

۹/ از مکمل ها استفاده نکنید
اخیرا استفاده از مکمل ها به وسیله برای جبران کاستی‏ها تبدیل شده اند، استفاده از مکمل های آشنا 

 




موضوع: | نویسنده: اکرم السلدلت طبایی


موضوع: | نویسنده: اکرم السلدلت طبایی

ساختار شگفت انگیز مغز

تجسم و یادگیری دو عامل اصلی یادگیری هستند.حافظه جایی است که دانش خودرا در آن مستقر کرده و سپس آنرا فراخوان میکنیم .ولی اشتباه نکنید حافظه مانند یک کشو نیست که آنرا پر و خالی کنیم ،اطلاعات از راههای گوناگونی وارد مغز میشوند.مکانیسم های فراوانی در این برنامه مشارکت دارند و خلاصه اینکه خود حافظه هم انواع مختلفی دارد.

 

 

حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

 

حافظه در حقیقت از سه بخش با کارکردهای متفاوت تشکیل شده است:حافظه آنی ، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت .همه میدانیم وقتی یک شماره تلفن جدید را میشنویم شاید بتوانیم آنرا آنقدر در ذهن خود نگاه داریم که سریع روی یک تکه کاغذ یادداشت کنیم.این محدوده کاربرد حافظه آنی است.

منظور از حافظه کوتاه مدت به خاطر سپردن یک لیست خرید برای دو یا سه ساعت است.بیشتر افراد پس از خرید یا حداکثر روز بعد آنرا فراموش میکنند.

وقتی یک شماره تلفن را دو،سه یا چهار بار میگیرید یا در حقیقت آنرا تکرار میکنید شماره تلفن برای مدت بیشتری در ذهن شما باقی میماند.یعنی این شماره در حافظه بلند مدت ضبط شده است

 

 هم اکنون فصل امتحانات است امیدوارم شما هم در طول سال تحصیلی مطالب درسی را در حافظه بلند مدت خود ثبت کرده باشد     با آرزوی موفقیت برای تمامی محصلان 


موضوع: | نویسنده: اکرم السلدلت طبایی

تست حس چشایی

تیشکوف و کمپل طیف وسیعی از یک ماده تلخ کننده را روی جوامع مختلف روستائیان وشکارچیان کنیا وکامرون تست کردند. نتیجه به دست آمده از این آزمایش ها این بود که کنیایی ها وکامرونی ها گستره حسی دقیق تری را نسبت به اروپائیان نشان دادند. ژن هایTAS2R38 آفریقایی ها نسبت به آنچه در بقیه مردم جهان مشاهده شده است، تنوع بیشتری دارد. به عقیده این دانشمندان این امر یک مزیت تکاملی است که به واسطه هتروژنی در جمعیت آفریقایی به دست آمده است. به علاوه آنها دریافتند که در آن مناطق، گیاهانی وجود دارند که با وجود  مفید بودن، مزه تند تر وتلخ تری دارند و حساسیت بیشتر اهالی به این ترکیبات به انتخاب گیاهان برتر کمک می کند. اگرچه این گیاهان، با مزه تند وتلخ می توانند به تیروئید آسیب برسانند اما بنا به نظر دانشمندان استفاده از آنها در صورت داشتن تیروئید سالم، مفید است زیرا آنها سرشار از انواع ویتامین ها هستند.

 

مزیت غذاهای دریایی

رژیم غذایی مملو از ید که در بین اهالی ساحلی معمول است، آنها را از ابتلا به تیروئید  و خطرات ناشی ازآن حفظ می کند. با توجه به این نکته که جذب ید در مردمانی  که از اقیانوس دورتر می باشند کاهش می یابد، نقش ژن های حساس به تندی وتلخی که می تواند این جمعیت  ها را از آسیب گیاهان سمی مصون نگه  دارد، پررنگ تر جلوه می کند. در این  راستا رژیم غذایی متفاوت واجبارهای  تکاملی می توانند از جمله دلایلی باشند  که اروپائیان توانایی داشتن حس قوی تند وتلخ را از دست داده اند.

بر اساس نظر تئودر شور، انسان شناس دانشگاه پنسیلوانیا که در این تحقیق نقشی نداشته است، سمی بودن گیاهان نمی تواند تنها دلیل تنوع در ژن های مزه تلخ وتند باشد، زیرا او تنوع زیادی در ژن های مزه تند و تلخ در جمعیت سیبری یافته است که طبق اسناد تاریخی گیاهان کمتری می خوردند. او و همکارانش در پی جستجوی علت این پدیده می باشند.


موضوع: | نویسنده: اکرم السلدلت طبایی

 زیست ۲   - ۱الف) نيكوتين در مغز مشابه كدام انتقال دهنده عصبي عمل مي كند؟؟(دي ماه 80)

ب)جسم پينه اي چيست؟  

ج) اعصاب پاراسمپاتيك چه اثري برفشارخون دارند؟         

د) اعصاب سمپاتيك چه اثري بر تعداد تنفس دارند؟ (شهريور81)
2- پتانسيل عمل را در نورون تعريف كنيد؟(دي ماه 80)
3- الف) انعكاس را تعريف كنيد؟ (دي ماه 80)
ب) سخت شامه از كدام بافت تشكيل شده است؟
ج)بخش حركتي دستگاه عصبي محيطي از دو دستگاه تشكيل شده است، آنها را نام ببريد؟
4-الف) نورون پس سيناپسي را توضيح دهيد؟
ب) انتقال پيام عصبي ازنورون پيش سيناپس به نورون پس سيناپس ازچه طريق صورت مي گيرد؟(خرداد 81(
5- اجزای بخش پاييني مغز را نام ببريد.( خرداد 81)
6- نقش مخچه چيست؟( خرداد 81)
7- ميلين در نورون هاي ميلين دار چه نقشي دارد؟( شهريور81)
8- دستگاه عصبي مركزي پلاناريا (از كرم هاي پهن) شامل چيست؟( شهريور 81)
9- نورون ها چه اعمالي انجام ميدهند؟(شهريور81)
10- مركز عصبي تنظيم هر يك از موارد زير، در كدام بخش مغز قرار دارد. (دي ماه 81)
الف) ضربان قلب                                  ب) گرسنگي
11- چه عاملي باعث شده است تا سد خوني- مغزي در دستگاه عصبي پستانداران بوجود آيد.و وجود آن چه اهميتي دارد؟ (دي ماه 81)
12- پتانسيل عمل را در نورون تعريف كنيد.
13- به طور معمول غلظت يون هاي سديم و پتاسيم در داخل و خارج نورون چگونه است؟(دي ماه81)

 14- چرا لوب هاي بويايي ماهي ، در مقايسه با لوبهاي بويايي مغز انسان بزرگتر است؟(خرداد 82)
15- چهار بخش مغز را كه در هنگام تشريح ، در سطح شكمي مغز مشاهده مي شوند را نام ببريد؟(خرداد82)
16- مواد مخدرعملكردي مشابه به كدام انتقال دهنده عصبي دارند و چگونه ازانتقال پيامهاي درد به مغزجلوگيري مي كنند؟

 17- اثر عصب پاراسمپاتيك را برفشارخون و فعاليت هاي گوارشي بنويسيد؟ 

18- در شكل روبرو كه منحني تغيير پتانسيل غشاء را هنگام ايجاد پتانسيل عمل نشان ميدهد ،حروف (الف) و (ب) ، هر يك مربوط به باز شدن كدام كانال هاي دريچه دار مي باشند؟
19- هريك از اصطلاحات زير را تعريف كنيد؟(شهريور 82)     الف- اعصاب حركتي       ب- جسم پينه اي
20- نقش هريك ازنيمكره هاي راست و چپ مخ را بنويسيد. (شهريور 82)
21-  درانعكاس زردپي زيرزانو ،نتيجه تحريك نورون حسي و وارد شدن پيام عصبي به نخاع را توضيح دهيد.(دي ماه 82)
22-  الف) با ذكر يك انتقال دهنده عصبي اثر آن را بر پس سيناپس بنويسيد. (دي ماه 82)
           ب) سخت شامه از كدام بافت تشكيل شده است؟

د) بخش حركتي دستگاه عصبي محيطي ، از دو دستگاه تشكيل شده است، آنها را نام ببريد.
23- ساختمان دستگاه عصبي در پلاناريا را بنويسيد. (دي ماه 82)
24- موادي را كه از سد خوني-مغزي عبور مي كنند ، نام ببريد.( خرداد83)
25- فضاي سيناپسي را تعريف كنيد؟(خرداد83)
26- انعكاس چيست وچه اهميتي براي موجود زنده دارد؟(دی 82 وخرداد83)
27- چرا درحالت استراحت نورون ، داخل سلول در مقايسه با خارج سلول منفي تر است؟(شهريور 83)
28- اگربه مخچه صدمه وارد شود فرد دچار چه مشكلاتي مي شود؟(شهريور 83)
29- با توجه به شكل مقابل بخشهاي شماره گذاري شده را نام گذاري كنيد. (شهريور 83)
30- براي هر يك از فعاليت هاي آگاهانه و غيرارادي دستگاه عصبي پيكري يك نمونه مثال بزنيد؟(دي ماه 83)
31- با ذكر دليل بنويسيد شكل زير كدام يك از انواع نورون ها را نشان مي دهد؟(دي ماه 83)
32- در انعكاس زردپي زير زانو وظيفه نورون رابط چيست؟(دي ماه 83)

 33- الف) ریشه شکمی نخاع، محتوی کدام نورون ها است و نقش آنها چیست؟
         ب) مرکز عصبی هر یک از اعمال زیر را نام ببرید. (خرداد 84) 

 1- تنظیم دمای بدن                                  2- احساس رضایت

 34- منحنی مقابل، مربوط به پتانسیل عمل غشای نورون است، علت مثبت تر شدن درون سلول (بالا رفتن منحنی در A و پایین آمدن منحنی در B چیست؟ (خرداد84)
35- شکل زیر نیمه راست مغزرا نشان می دهد نام اجزای شماره گذاری شده را با ذکر شماره در برگه امتحانی بنویسید. (خرداد84)

36- الف) پیام عصبی را تعریف کنید.                   ب) دو وظیفه از وظایف نخاع را بنویسید. (شهریور84)
37- نحوه تأثیر نیکوتین بر مغز را بنویسید؟ (شهریور 84)
38-  پتانسیل عمل در نورون چیست و در این پدیده چه عملی اتفاق می افتد؟ (دی ماه 84)
39- وظیفه دستگاه عصبی محیطی را بنویسید و بخش های تشکیل دهنده آن را نام ببرید. (دی ماه 84)
40- ساختمان دستگاه عصبی هیدر را بنویسید. (دی ماه 84)
41- فعالیتهای عصبی جانوران، بطور کلی در دو جهت انجام می شود، آنها را بنویسید. (بدون ذکر مثال و توضیح) (خرداد 85)
42- در هنگام پتانسیل عمل، پس از آن که کانال های دریچه دار پتانسیل باز شدند، چه عملی اتفاق می افتد و نتیجه آن چیست؟ (خرداد 85)

43- الف) در انعکاس زردپی زیر زانو، چه پدیده ای سبب می شود تا ماهیچه عقب ران، در حالت استراحت قرار گیرد؟
ب) نحوه عمل انکفالین ها در سرکوب درد را بنویسید. (1- خرداد 85) 

44- در یک رشته عصبی میلین دار: در چه بخشی غشای رشته در تماس با مایع اطراف قرار دارد؟
45- چه عامل حفاظت کننده ای از ورود مواد اضافی و میکروبها از خون به مغز جلوگیری می کند و این عامل حفاظتی چگونه تشکیل می شود؟
46- مواد مخدر چگونه موجب تسکین درد می شوند و این عمل آنها مشابه کدام انتقال دهنده عصبی دربدن می باشد.
47- پس از رسیدن پتانسیل به پایانه آکسون نورون پیش سیناپسی چه اعمالی صورت می گیرد تا در نورون پس سیناپسی پاسخ مناسب ایجاد شود؟( شهریور 85)
48- به پرسشهای زیر پاسخ دهید: (شهریور 85)

الف) جسم پینه ای چیست؟
ب) لایه داخلی مننژ (نرم شامه) چه نقشی دارد؟
ج) دستگاه عصبی در هیدر چه ساختمانی دارد؟

  49- شکل زیر برش عرضی نخاع را نشان می دهد، شماره های مشخص شده را نام گذاری کنید. (شهریور 85)

50- الف) نورون های حرکتی در دستگاه عصبی چه نقشی دارند؟ (دی ماه 86)
       ب) کدام بخش مغز، مرکزاحساس رضایت است؟
       ج) در هیجان های روانی یا جسمی، کدام بخش دستگاه عصبی خود مختار فعال تر است؟
51- الف) پتانسیل عمل را تعریف کنید. (دی ماه 86)
       ب) عمل نیکوتین مشابه کدام انتقال دهنده عصبی است؟
       ج) کدام لایه مننژ، تغذیه کننده مغز است؟
52- الف) بطورکلی، فعالیتهای عصبی جانوران دردو جهت انجام می شود، آنها را بنویسید. (خرداد ماه 87)
         ب)   در آغاز پتانسیل عمل در نورون، علت مثبت تر شدن پتانسیل درون سلول چیست؟
        ج) در دستگاه عصبی، نیکوتین ، جایگزین کدام ماده است؟

 53- الف) چرا در انعکاس زردپی زیر زانو، ماهیچه زیرران منقبض نمی شود؟ (خرداد ماه 87)
         ب) شکل زیر مغز گوسفند را نشان می دهد. اجزای شماره گذاری شده را نام گذاری کنید.
53 – الف) شکل زیر یک نورون را نشان می دهد: (شهریور87)
 1- این شکل، کدام نوع نورون است؟
 2- بخش شماره گذاری شده چیست؟
ب) چرا در حال استراحت نورون، داخل سلول در مقایسه با خارج سلول منفی تر است؟
54- الف) کدام بخش دستگاه عصبی در مغز، هیپوتالاموس و تالاموس را به قشر مخ متصل می کند؟(شهریور87)
      ب) ماده ی خاکستری نخاع از کدام بخش سلول عصبی (نورون) تشکیل شده است؟
      ج) نرم شامه علاوه بر حفاظت مغز، چه نقشی دیگری دارد؟
     د) چه بخشی از دستگاه عصبی خود مختار، باعث آغاز فعالیت های گوارشی می شود؟

55- الف) در هنگام پتانسیل عمل، باز شدن کدام کانال هاف باعث مثبت تر شدن درون سلول عصبی می گردد؟ (دی ماه 879
        ب) دو عملگرد داروهای روان گردان را در بدن ، بنویسید.
        ج) به طور کلی چه بخش های از مغز، در یادگیری نقش اساسی دارند؟ ( ذکر دو مورد)
        د) اثر عصب پاراسمپاتیک بر فشار خون چیست؟   

 56- الف)شکل مقابل کدامیک از انواع نورون ها را نشان می دهد؟
        ب) بخش شماره گذاری شده را نامگذاری کنید.

 57- الف) اثر فعالیت پمپ سدیم- پتاسیم، بر غلظت یون پتاسیم درون نورون را بنویسید.
         ب) علل چین خوردگی زیاد قشر مخ در انسان چیست؟
         ج) گره های عصبی در مغز پلاناریا از چه اجزایی تشکیل شده است؟ 


موضوع: | نویسنده: اکرم السلدلت طبایی


موضوع: | نویسنده: اکرم السلدلت طبایی

مشخصات کلی: نام درس :زیست شناسی وآزمایشگاه1 سال دوم تجربی صفحات:21و20 تعداد دانش آموزان:20 نفر وقت: 60 دقیقه موضوع : پروتئینها - هدف کلی درس: آشنایی با مفهوم پروتئین در پایان درس انتظار می رود که: با مفاهیم مونومر, پلی مر آشنا شود. بتواند پیوند پپتیدی ودی پپتید را تعریف کند. بتواند انواع پرو تئینها را نام ببرد ونقش آنها را توضیح دهد. قبل از شروع درس: سلام واحوالپرسی از دانش آموزان – دقت در وضع جسمانی وروانی آنها – حضور وغیاب - روشها وراهبردهای انتخابی درس: روش دریافت مفهوم (استقرائی ) – روش طرح کارائی تیم - رسانه ها, امکانات وتجهیزات مورد نیاز: مطالب رایت شده بروی CD ,کامپیوتر, CD آموزشی , کارتهای مقوایی , فنجانهای سبز وقرمز - مدل کلاسی گروه های کوچک یادگیری - نحوه تعامل وگروه بندی دانش آموزان 5 گروه 4 نفره - مراحل تدریس - ارزشیابی تشخیصی: 1- مواد آلی راتعریف کند 2- مونومر را تعریف کند 3- انواع مواد آلی را نام ببرد 4- چگونگی تشکیل پلی مرها را توضیح دهد. - ارائه درس جدید برای ارائه درس جدید از روش کارائی تیم وروش استقرائی استفاده می شود. ابتدا با نمایش تصاویری از مواد غذایی که حاوی پروتئین هستند به ایجاد انگیزه در دانش آموز می پردازیم . بر اساس دریافت مفهوم ( استقرائی ) به ارائه درس جدید می پردازیم

موضوع: | نویسنده: اکرم السلدلت طبایی

شکل ۳بعدی ماده وراثتی


 
تبلیغات